Recentelijk is door landelijke koepels van werkgevers het Fiscaal Kompas gepubliceerd. Hierin staat uiteengezet hoe je als zzp’er in de zorg kan aantonen dat je geen schijnzelfstandige bent. Het HKZ ZZP keurmerk kan hierbij helpen!
Het inzetten van ZZP’ers in zorg en welzijn is één van de opties waar steeds meer zorginstellingen voor kiezen om het tekort aan personeel op te lossen. Per 1 januari 2025 wordt er door de Belastingdienst gehandhaafd op de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (wet DBA). Dit houdt in dat je als zzp’er moet aantonen dat je ‘echt’ zelfstandig bent. Het Fiscaal Kompas is bedoeld als hulpmiddel voor zorgorganisaties in het vastleggen van hun arbeidsrelatie met de ingehuurde zelfstandige. Kort gezegd, om te kunnen beoordelen wanneer iemand wel of niet schijnzelfstandig is.
Met jouw HKZ ZZP certificaat kan je snel en makkelijk aantonen dat jij aan de eisen gesteld in het Fiscaal Kompas voldoet. Hieronder lees je waarom.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________
“Het fiscaal Kompass ZZP Zorg is ontwikkeld door de landelijke koepels van werkgevers. Het beschrijft hoe zorgorganisaties en hun ingehuurde zzp’ers zo veilig mogelijk kunnen samenwerken. Als een zorg zzp’er voldoet aan de eisen van het Fiscaal Kompas dan neemt de kans toe dat je gezien wordt als zelfstandig ondernemer”
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Fiscaal Kompas
In het Kompas wordt onder andere beschreven dat een zzp’er moet kunnen aantonen dat hij/zij beschikt over een eigen kwaliteits- en klachtsysteem dan wel keurmerk. Daarnaast worden eisen beschreven met betrekking tot:
- Het voldoen aan geldende opleidings- en vakbekwaamheidseisen;
- Het beschikken over een eigen kwaliteits- en klachtensysteem m.b.t. werkzaamheden buiten ziekenhuisverband, dan wel het beschikken over een keurmerk met betrekking tot de werkzaamheden als zelfstandig zorgverlener;
- Het aangesloten zijn bij een erkende geschilleninstantie;
- Het geregistreerd staan in het Landelijk Register Zorgaanbieders;
- Het geregistreerd staan in alle wettelijk voorgeschreven registers (bijvoorbeeld het BIG-register, indien van toepassing);
- Het beschikt over een geldige en actuele Verklaring Omtrent het Gedrag.
Al deze punten worden ook getoetst bij het behalen van een HKZ ZZP certificaat. HKZ is uniek in deze toetsing, omdat dit wordt gedaan door een onafhankelijke certificerende instelling. Met jouw HKZ certificering toon je aan dat je voldoet aan alle eisen en een betrouwbare partner bent.
Hoe en wat wordt er dan getoetst bij HKZ?
Nadat verplichte vragen zijn beantwoord en documenten ter bewijs zijn aangeleverd, volgt een persoonlijke assessment. Dan controleert de onafhankelijke assessor of de aangeleverde informatie en de vragen die beantwoord zijn overeenkomen met de praktijk. Zo beoordeelt de assessor of de kandidaat competent, betrouwbaar en een ondernemer is. Aanvullende zaken die de assessor checkt zijn:
- Een geldig identiteitsbewijs en de inschrijving bij de Kamer van Koophandel;
- De vereiste diploma’s voor de functie en het niveau waarop de ZZP’er werkzaam is;
- Een recente VOG, afgegeven voor de zorg die wordt aangeboden;
- Of de ZZP’er handelt conform de Wkkgz, de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg;
- Of de ZZP’er in de praktijk zorgkwaliteiten heeft laten zien;
- Of de ZZP’er een visie heeft op zorg- en dienstverlening en daarbij doelen vaststelt voor zichzelf als zorgverlener en zorgondernemer èn deze ook evalueert;
- Of de ZZP’er een verantwoordelijke ondernemer is;
- Of de ZZP’er beschikt over de juiste registraties, bijvoorbeeld: SKJ, BIG, V&VN KCKZ;
- Of de ZZP’er opgenomen is in het landelijk Register Zorgaanbieders;
- Als laatste controleert de assessor of er meldingen over de ZZP’er zijn bij de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
Als een ZZP’er de gehele procedure succesvol doorlopen heeft, ontvangt hij/zij het certificaat. Alle ZZP’ers die het certificaat ‘ZZP’er in zorg en welzijn ontvangen hebben staan in een register dat voor iedereen te raadplegen is. Daarmee toon je als ZZP’er snel en makkelijk aan dat je aan de eisen uit het Fiscaal Kompas voldoet. Dat scheelt jou én de zorgorganisatie een hoop werk!
Meer weten?
Wil je meer weten over het certificaat of het proces? Kijk dan op onze website. Hier vind je alle informatie over het onderwerp. Of neem contact op via info@hkz.nl. Wij gaan graag met je in gesprek.